Wednesday, December 29, 2010

زنان برتر كارآفرين در فضاي سايبر

چندي پيش وب‌سايت «اينكام دايري» ليست سي زن برتر كارآفرين دنياي وب را منتشر كرد. رتبه‌ي سوم را زني ۲۰ساله كسب كرده كه فعاليتش را در سن ۱۴سالگي آغاز نمود.

سال ۱۸۴۲ چارلز بابيج رياضي‌دان دعوت شد تا در دانشگاه تورين ايتاليا درباره ماشين تحليل‌گري كه طراحي كرده بود، سخنراني كند. لوئيجي منابرا، نخست‌وزير آينده ايتاليا كه در آن زمان مهندسي جوان بود، متن سخنراني چارلز بابيج را به فرانسه برگرداند. چندي بعد، خود چارلز بابيج از كنتس ايدا لاوليس كه دختر جوان لرد بايرون شاعر بود و از باهوش‌ترين رياضي‌دان‌هاي زمان خود، خواست كه متن ترجمه فرانسه را به انگليسي ترجمه كند و نظرات تكميلي خودش را نيز به متن اضافه نمايد. ايدا لاوليس جوان نزديك به يك‌ سال روي اين مقاله كار كرد و بالاخره نسخه‌ي كامل و مفصل‌تري از مقاله را با اسم مستعار در مجله‌اي علمي منتشر نمود.

در سال ۱۹۵۳، بيش از يك قرن بعد از مرگ ايدا لاوليس، مقاله‌ي او بار ديگر منتشر شد. ماشين تحليل‌گر ساخته‌ي چارلز بابيچ حالا به عنوان اولين نمونه‌ي ابتدايي كامپيوتر شناخته مي‌شود و متني كه ايدا لاوليس درباره‌ي اين ماشين نوشت، به عنوان اولين برنامه و نرم‌افزار كامپيوتر.

نام ايدا لاوليس به عنوان اولين برنامه‌نويس كامپيوتر جهان ماندگار شد و روز بيست و چهارم مارس، به شكلي غيررسمي، روز «ايدا لاوليس» نام‌گذاري شد تا دراين روز، جهان دستاوردهاي زنان در فن‌آوري و علم را پاس بدارد.

اكنون، نزديك به صد و شصت سال پس از انتشار مقاله‌ي آيدا لاوليس درباره‌ي ماشين تحليل‌گر، زنان نيمي از جمعيت جهان سايبر را تشكيل مي‌دهند و فعاليت‌هاي گوناگوني را در اين جهان دوم تجربه مي‌كنند.

چندي پيش، وب‌سايت پربيينده‌ي «اينكام دايري» كه از موفق‌ترين و شناخته‌شده‌ترين وب‌سايت‌هاي آموزش كارآفريني است، فهرست سي زن برتر كارآفرين اينترنت را كه توسط «اينكام دايري» و خوانندگان آن انتخاب شده بودند منتشر كرد.

با هم موفقيت‌ها و چرايي انتخاب ده زن اول فهرست را مرور مي‌كنيم.

آماندا ماركوت؛ مهم‌ترين كارآفرين

«اينكام دايري» نويسنده‌و گرداننده‌‌ي وبلاگ پربيننده‌ي «پنداگون» را به عنوان مهم‌ترين زن كارآفرين در جهان سايبر برگزيده است. آماندا ماركوت، نويسنده و گرداننده‌ي اين وبلاگ معروف انگليسي زبان، در سال ۱۹۷۷ در ايالت تگزاس متولد شد. وبلاگ او يكي از معروف‌ترين وبلاگـ‌هاي سياسي و به‌خصوص فمينيستي انگليسي زبان است. او قبل از اينكه «پنداگون» را راه بياندازد، وبلاگ فمينستي ديگري با نام «حرف‌هاي موش» در بلاگ اسپات داشت. نوشته‌هاي «حرف‌هاي موش» آنقدر گل كرد و پرخواننده شد كه از او دعوت شد تا در وبلاگ گروهي «پنداگون» بنويسد كه از اولين وبلاگ‌هاي فمينيستي جهان سايبر است.

نام آماندا ماركوت اما وقتي جهاني شد كه جان ادواردز، كانديداي رياست‌جمهوري آمريكا در سال ۲۰۰۸، از او دعوت كرد كه مسئوليت وبلاگ كمپين انتخاباتي او را برعهده بگيرد. خيلي زود، بسياري از وبلاگ‌ها از نوشته‌هاي آماندا ماركوت كه در وبلاگ كمپين انتخاباتي جان ادواردز مي‌نوشت، در وبلاگ‌هاي خود نقل‌قول آوردند و نام ماركوت براي بسياري از مخاطبان فضاي مجازي، نامي آشنا شد. به‌ويژه نوشته‌هاي انتقادي او درباره موضع كليساي كاتوليك درباره وسايل پيشگيري از بارداري و سقط جنين، با واكنش‌هاي زيادي روبرو شد و تا مدت‌ها در فضاي مجازي هم‌خوان مي‌شد.

در فوريه ۲۰۰۷ يك گروه كاتوليك انتقادهاي آماندا ماركوت درباره فيلم «فرزندان خدا» را «ضد مسيحيت» توصيف كرد. فرداي آن روز ماركوت از مديريت وبلاگ انتخاباتي جان ادواردز استعفا داد و نگاه مسئولان كمپين ادواردز نسبت به وبلاگ را «جنسيت‌زده» توصيف كرد.

آماندا ماركوت در سال ۲۰۰۸، اولين كتاب خود با نام «اون بيرون جنگله: راهنماي بقاي فمينيستي در فضاي سياسي نامهربان» را هم منتشر كرد كه عده‌اي از منتقدان عكس‌هاي اين كتاب را نژادپرستانه مي‌دانند. موج انتقادها به اين عكس‌ها كه در آن‌ها يك فرد سياه‌پوست بومي آمريكا به دست يك ابرقهرمان سفيد‌پوست و بور كتك مي‌خورد، آن‌قدر بالا گرفت كه آماندا ماركوت بالاخره عذرخواهي رسمي منتشر كرد و در چاپ دوم كتاب نيز عكس‌هاي بحث‌برانگيز حذف شدند.

آريانا هافينگتون، بر سكوي دوم

دومين زن كارآفرين موفق اينترنت از نگاه «اينكام دايري»، يكي از مؤسسان وب‌سايت خبري محافظه‌كار«هافينگتون پست» است. آريانا هافينگتون كه آمريكايي-يوناني است، در سال ۱۹۵۰ متولد شده. او همسرسابق مايكل هافينگتون، نماينده جمهوري‌خواه كنگره آمريكا بود و در دهه نود ميلادي «هافينگتون پست» را راه‌اندازي كرد.

آريانا هافينگتون پيش از راه‌اندازي وب‌سايت خبري معروف خود، نويسنده‌ي «نشنال ريويو» بود. او كه تا دهه نود ميلادي محافظه‌كار بود و از سياست‌هاي كلي حزب جمهوري‌خواه حمايت مي‌كرد، در سال‌هاي اخير ليبرال‌تر شده است. «هافينگتون پست» جز اخبار، مجموعه‌اي از وبلاگ‌ها را هم شامل مي‌شود و گردانندگان اين وب‌سايت از چهره‌هاي سرشناس رسانه‌اي، وبلاگي و كارشناسان دعوت مي‌كنند تا براي آنها وبلاگ بنويسند. تكنوراتي مي‌گويد، در حال حاضر وبلاگ «هافينگتون پست» موفق‌ترين و پربننده‌ترين وبلاگ انگليسي زبان است.

سومين نفر: اشلي كوالز

در سال ۲۰۰۴ اشلي كوالز چهارده‌ساله براي سرگرمي وب‌سايتي راه انداخت با نام «همه چيز زندگي.» اشلي كوالز دانش آموز كه با خانواده‌اش در شهر ميشيگان زندگي مي‌كرد، در وب‌سايت خود از همه چيز زندگي مي‌نوشت و كدهاي «اچ تي ام ال» مناسب هم‌سن‌و‌سالان خود را آموزش مي‌داد. وب سايت او روز به روز پربيننده‌تر و محبوب‌تر شد و توانست تبليغات زيادي را جذب كند. «همه چيز زندگي» آن‌چنان گل كرد كه اشلي نوجوان، نه تنها توانست مادر خود را استخدام كند، بلكه عده‌اي از هم‌كلاسي‌هايش را هم به استخدام وب‌سايت خود درآورد و خانه مسكوني‌شان، به دفتر وب‌سايت تبديل شد.

اكنون ميزان ويزيت ماهيانه وب‌سايت اشلي كوالز بسيار بيشتر از وب‌سايت‌هاي مجله‌هاي محبوب نوجوانان مثل «سونيتن»، «تين ووگ» يا «كازمو گرل» است و اين دختر بيست‌ساله تا حالا همه پيشنهادها براي فروش وب‌سايتش را رد كرده است؛ حتا پيشنهاد وسوسه‌برانگيز شخصي را كه، علاوه بر يك و نيم ميليون دلار پول نقد، گفته بود، هر نوع اتوموبيلي را هم كه اشلي بخواهد دريافت خواهد كرد.

باربارا فلدمن و وبسايت مرجع او

خودتان بچه داريد؟ سروكارتان با بچه‌هاست؟ پس شايد وب‌سايت Surfing the Net With Kids را ديده‌ايد.

باربارا فلدمن، موسس اين وب‌سايت مرجع است كه از بچه‌ها گرفته تا والدين و معلم‌هايي كه با بچه‌ها سروكار دارند مي‌توانند در آن انواع بازي، بسته‌هاي آموزشي، كتاب‌هاي قصه، تاريخ، رياضي، موزيك، ويديوهاي جالب براي كودكان و غيره را پيدا كنند. ماهانه بيشتر از ششصدهزار نفر از وب‌سايت باربارا فلدمن بازديد مي‌كنند و روزانه بيشتر از هشتاد هزارنفركه عضو ليست ايميلي اين وب‌سايت در گوشه‌وكنار دنيا هستند، ايميل‌هاي آخرين اخبار و امكانات اين وبسايت را دريافت مي‌كنند.

كري ويلكرسن، كارشناس «كار در خانه»

پنجمين زن كارآفرين موفق در جهان مجازي از نظر «اينكام دايري» و خوانندگانش، كري ويلكرسن است كه وقتي در سال ۲۰۰۷ وب‌سايت The Barefoot Executive را تاسيس نمود، بدهي قابل توجهي را بايد پرداخت مي‌كرد.

او اكنون، سه سال بعد، يكي از موفق‌ترين و پردرآمدترين زنان كارآفرين جهان سايبر است. وب‌سايت او از امكانات آنلاين متعددي براي شبكه‌سازي و آموزش كساني كه قصد دارند با كار در منزل درآمد خود را افزايش دهند، استفاده مي‌كند.

وب‌سايت ويلكرسن شناسه‌ي توئيتري دارد كه بيش از نودهزار نفر آن را دنبال مي‌كنند و صفحه‌ي فيس‌بوكي كه نه هزار نفر عضو آن هستند و يك كانال پربيننده‌ي يوتيوب.

«اينكام دايري» مي‌نويسد، روزانه بيش از صدهزار نفر از وبـ‌سايت كري ولكرسن بازديد مي‌كنند. در اين وب‌سايت، متن و ويديو و پادكست سخنراني‌ها، آموزش‌ها و توصيه‌هاي حرفه‌اي ويلكرسن به عنوان يك متخصص تجارت در دسترس خوانندگان است و شيوه‌ي «كار در خانه» او طرفداران بسياري دارد.

No comments: